İYİ KARNEYE ÖDÜL, KÖTÜ KARNEYE CEZA DOĞRU MU?

Karneler, öğrenciler için başarı göstergesi olduğu kadar tatile açılan kapılardır. Başarılı öğrenciler tatilin tadını çıkartabilirken başarısız öğrenciler için tatil bir kâbusa dönüşebilir.

  • Bu gibi durumlarda öğrencinin verimli olmadığı dersler hakkında ailesiyle konuşmak ve başarısızlığın nedenlerini birlikte tespit etmek çocuğu hem rahatlatır hem de çocukla anne ve baba arasındaki iletişimi ve paylaşımı destekler.
  • Burada dikkat edilmesi gereken nokta ise, çocuğa sürekli ders çalışması gerektiği yönünde baskı yapılmamasıdır.
  • İlk dönemde karnesinde zayıf olan dersler hakkında konuşmak, nedenleri üzerinde birlikte tartışmak önemlidir.
  • Çocuğu suçlamak, aşağılamak ve cezalandırmak olumlu sonuçlar vermediği gibi çocuğun ileriye dönük motivasyonunu da yok ederek ileriki öğrenmelere de ket vurabilir.
  • İyi bir dinleyici olmak, yaşadığı sorunları samimiyetle paylaşmak veli – çocuk arasında kurulacak en sağlıklı köprüdür.
  • Çocuğun başarısızlıklarının üstesinden geleceği hissini vererek özgüven oluşturmasına yardımcı olun.
  • Bunu başarabilecek gücün kendisinde olduğunu ve disiplinli bir çalışmayla performansını istenilen seviyeye getirebileceğini ve bu yönde kendisine her zaman destek olunacağını anlatın.
  • Birlikte yapılacak bir çalışma planı içinde zayıf derslerin tekrarını genel başlıklarıyla anlatın ve bununla ilgili alıştırmalar yapın.
  • Gerektiğinde aile dışından bir öğretmenle birlikte çalışma imkanı hazırlayın.
  • Çocuğa çalışma yöntemleri ve öğrenme eksiklikleri konusunda yardımcı olun.
  • “Özel okula maddi sıkıntılar içinde gönderiyoruz buna rağmen nasıl başarısız olursun, seni devlet okuluna alacağız.” gibi cümlelerle öğrencide kaygı uyandıracak sözlerden uzak durun. Aşırı düzey kaygı, öğrencinin başarısının daha da düşmesine sebep olur.
  • Çocuğunuza daima yapabileceğiniz ya da gerçekten yapacağınız ifadelerle yaklaşmaya özen gösterin, aksi durumlar çocuğun size olan güvenini zedeleyebilir.

 

BAŞARILI KARNE NASIL ÖDÜLLENDİRİLMELİ?

  • İlköğretim seviyesindeki çocuklarla birlikte aile içinde karar verilip mümkünse tatilin bir kısmında seyahat planları yapılabilir. Gidilecek yerlerin tarihi, kültürü hakkında bilgiler araştırılabilir ve paylaşılabilir Bu paylaşımların insanları mutlu ettiğini ve aile içi dayanışmanın verdiği güçle çocuklarda başarma güdüsünün kuvvetlendiğini söyleyebiliriz. Farklı kültürlerle tanışmak yeni kazanımlar, yeni bakış açıları sağlar. Çocuğun hayal dünyasını geliştirmesi, özgür düşünebilmesi, zihin açıklığı, yaratıcılığı yeni öğrenmelere yol açar, motivasyonu artar.
  • İleri yaş seviyesinde olan öğrenciler ise kendi arkadaş grupları ile birlikte planladıkları etkinliklere katılabilirler. Aile dışında sosyalleşmeleri ve dış dünyaya açılma istekleri kişilik gelişimleri açısından desteklenmelidir.

 

ÖĞRENCİLER YARIYIL TATİLİNİ VERİMLİ GEÇİRMELİ!

Tatilde amaç; bu süreci hiçbir şey yapmadan geçirmek değildir. Bilakis bu süreci öğrencilerin kendilerini yenilemelerine ve bir dahaki döneme dinlenmiş, motivasyonu yüksek olarak başlamaları için bir ön hazırlık süreci olarak görmek daha doğru olur. Yeni döneme hazır olmalarını sağlayacak planlamanın yapılması da dikkate alınmalı.

Bu süreçten öğrencilerin en iyi şekilde faydalanmalarını sağlamak ise ailelere düşüyor:

  • İlköğretim seviyesindeki çocuklar ailelerinin rehberliğine daha çok ihtiyaç duyar.
  • Ebeveynler, çoğu zaman çocuğu birey olarak tanımadan kendi beklentilerini, hayallerini çocukta yaşatmak gibi gerçekçi olmayan yaklaşımlar içinde düşünür. Oysa çocukla kurulacak sağlıklı iletişim, etkili dinleme ve paylaşım şikayet edilen birçok iletişim sorununu ortadan kaldırır. Unutmamak gerekir ki çocuklar eleştirilmekten çok anlaşılmak ve kabullenilmek istemektedirler.
  • Birinci dönemin yoğun temposundan çıkan çocukların dinlenmesi, stres atması için tatil iyi bir fırsat veriyor. Bu durum zihinsel olduğu kadar hem bedensel hem de sosyal etkinliklerden uzak kalmış çocuklar için iyi değerlendirilmesi gereken bir süreçtir. Bu nedenle 15 günlük zamanı iyi planlamak gerekir.
  • Planlanmayan tatil çocuğu yorar. “Zamanın” planlanmasıyla birlikte gidilecek yerleri ve aktiviteleri çocuğun da fikri alınarak belirlemek ortaya çıkabilecek karmaşaların önüne geçilebilir. Tatilde çocuğun zevk alacağı, moral tazeleyebileceği belirli etkinlikler planlamalı. Çocuğun ilgileri doğrultusunda spor, sanat, gezi ve hobi etkinliklerine yer verilmeli, yaşıtları ile bir araya gelmesine olanak sağlanmalı.

ÇOCUĞUMLA YARIYIL TATİLİNDE NELER YAPABİLİRİM?

  • Yarıyıl tatili öğrencilerin dinlenmesi için gerekli olduğu kadar okul sürecinde yapılması mümkün olmayan etkinliklerin yapılmasına da imkan tanır.
  • Bütün gün evde kalıp dinlenme adına bilgisayarda gezinmek veya televizyon önünde film seyretmek çocuğun zihinsel ve psikolojik sağlığı açısından olumlu değildir. Oysa sosyal ortamlarda veya açık havada yapılacak etkinlikler bireyin rahatlamasına, yeni kazanımlar edinmesine yol açar. Özellikle spor çocukların hem fiziksel hem de psikolojik sağlıkları açısından yararlıdır. Çocuğun hangi sporu yapacağı ilgi ve yaşına bağlı olarak karar verilebilir. Oyun tercihleri arasında daha çok zeka ve el becerilerine yönelik oyunlar tercih edilebilir. Sanatsal etkinlikler arasında ebru sanatı, resim, dans, enstrüman çalma gibi etkinlikler denenebilir.

 

TATİLDE HOŞÇA VAKİT GEÇİRİLEBİLECEK DİĞER ETKİNLİKLER ARASINDA BAZI ÖNERİLER

  • Mümkünse yurt içinde veya yurt dışında aile ile birlikte tatil yapmanın aile dinamiği açısında çok yararlı olacağı ve üzerinde konuşulacak paylaşımlara yol açacağı şüphesizdir.
  • Çocuğunuzla seçtiğiniz kitapları okuyup üzerinde tartışmak dil becerilerini geliştirebilir.
  • Sinemaya, tiyatroya, konserlere giderek kültürel paylaşımlar edinilir.
  • Birlikte alışverişe çıkıp istediği şeyleri seçmesine izin vererek kendi karakterini geliştirmesine fırsat verilir.
  • Arkadaşlarıyla birlikte yapabileceği etkinlikler planlanır.
  • Fen, keşif, çocuk müzelerini gezerek zihinsel uyarıcı etkinlikler sağlanır.